جوهر تصعیدی نانوساختار

ناشر :
تاریخ : 03 بهمن
صنعت چاپ دیجیتال و مخصوصا چاپ تصعیدی صنعت روبه رشدی است و به تنهایی 7/5 میلیون دلار ارزش دارد. جوهر تصعیدی کاربردهای زیادی در صنعت منسوجات، شیشه و سرامیک دارد.

با استفاده از یک چاپگر رومیزی جوهرافشان و یک پرس حرارتی می‌توان به‌راحتی تصویر دلخواه خود را روی اجسام مصرفی یا تزئینی مد نظر مانند لباس، قاب گوشی، لیوان و پازل چاپ کرد.

چاپگرها در دسترس هستند و جوهری که برای این کار استفاده می‌شود جوهر تصعیدی یا سابلیمیشن است. این نوع جوهرها به‌آسانی روی سطح کاغذ چاپ می‌شوند و سپس سطح کاغد روی زمینه نهایی مورد نظر قرار می‌گیرد و توسط پرس حرارتی طی چند ثانیه روی سطح مورد نظر منتقل می‌شود.

امیر رضوانی مقدم در مصاحبه با خبرنگار آنا گفت: «جوهرهای تصعیدی در کشور تماما وارداتی هستند و قیمت بالایی هم دارند. حالا با موفق شدیم این جوهرها در داخل کشور تولید کنیم. این جوهر تصعیدی کیفیت رنگی بالایی دارد، قیمت مقرون صرفه‌تری از نمونه‌های واردتی دارد، با محیط زیست سازگار است و پایداری و دوام بالایی هم دارد».

وی در ادامه افزود: «تیم ما موفق به تولید جوهرهای تصعیدی با کیفیت بسیار بالا شده است. با معرفی این طرح و پایین آمدن قیمت هزینه‌های اولیه حوزه تصعیدی، امیدواریم که این صنعت پیشرفت بزرگی در ایران داشته باشد. جوهر تصعیدی می‌تواند جایگزین رنگرزی محصولات شود و منجر به کاهش مصرف مواد اولیه نیز می‌شود».


این تکنولوژی در تولید لباس ورزشی، غواصی و دوچرخه‌سواری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا طرح‌های خاص را بدون نیاز به رنگرزی روی این لباس‌ها چاپ می‌کنند. محصول جوهر تصعیدی به دلیل اندازه بسیار کوچک در ابعاد نانومتری، گرفتگی هد چاپگر را به حداقل می‌رساند. مواد به کار رفته در فرمولاسیون این جوهرها فاقد حلال‌های فرار و مواد مضر مانند فرمالین و آلکیل فنول‌ها است و سازگار با محیط زیست است.