ایران در رده بیستم جهانی حوزه چاپ و نشر

ناشر :
تاریخ : 03 بهمن


 سالنامه ارشک|چاپ ارشک  چندی پیش عباس صالحی، وزیر ارشاد که در دولت یازدهم به‌عنوان معاون فرهنگی در وزارت ارشاد حضور داشت و اکنون سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌دست گرفته، در هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ از صادرات ۱۰هزار تنی محصولات چاپی خبر داد و عنوان کرد که واردات محصولات چاپی در سال گذشته کاهش یافته است.

 به گزارش چاپ و نشر، محمودرضا برازش كه چند سالی است در وزارت ارشاد مدیریت دفتر امور چاپ و نشر وزارتخانه را برعهده دارد، درباره صادرات محصولات چاپی به گردش مالی صنعت چاپ در دنیا اشاره كرده و به همشهری می‌گوید: «5درصد گردش چاپ به كتاب و 10درصد به نشریات اختصاص دارد و مابقی محصولات چاپی دیگر است و ایران نیز از این ماجرا مستثنا نیست. باید به این نكته نیز توجه داشت كه علاوه بر كتاب و نشریات و محصولات فرهنگی، برخی از محصولات چاپی در زندگی روزمره بیشتر دیده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد


وی معتقد است كه در گردش مالی صنعت چاپ كتاب و نشریات، ایران در سطح جهانی، كشور متوسطی است و در توضیح بیشتر به استفاده از اینترنت اشاره می‌كند: «ایران ازجمله كشورهایی است كه اینترنت در آن نه آنقدر رشد داشته كه جای كتاب و نشریات را بگیرد و نه جزو كشورهایی است كه اینترنت در آن وجود نداشته باشد. اینترنت نتوانسته در پایین آمدن سهم نشریات و حتی چاپ كتاب تا حدود زیادی دخیل باشد. با توجه به آمار و ارقام می‌توان گفت ایران بیستمین كشور جهان در حوزه چاپ كتاب و نشر قرار گرفته است».


 مدیركل امور چاپ و نشر وزارت ارشاد با توجه به چاپ در حوزه فرهنگ، هنر و صنعت چاپ، وضعیت ایران را در هنر و طراحی كتاب‌ها و محصولاتی چون نشریات مطلوب خواند: «در محصولات چاپ كتاب و هنر طراحی آن در ایران خلاقیت دیده می‌شود و با توجه به ورود ماشین‌آلات مدرن‌‌تر می‌توان به‌زودی حرف اول را در این حوزه زد. صنعت چاپ ایران در حال تغییر است. ما در جشنواره آثار چاپی، نمونه‌های فاخری را می‌بینیم كه در كشورهای دیگر مشتری خود را دارد اما متأسفانه با توجه به گرانی آن، در ایران خریدار كتاب‌ها كمتر بوده و البته باید یك توازن را به‌وجود آورد

 او به گستردگی محصولات چاپی اشاره كرد و گفت: «بخش وسیعی از صادرات صنعت چاپ ایران محصولاتی جز كتاب و نشر بوده و این محصولات شامل صنایع چاپی دیگر است و بیشتر محصولات نیز به افغانستان، تركمنستان و عراق صادر می‌شود. البته برخی از استان‌ها مانند خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و... به‌صورت مستقیم اجازه صادرات را دارند».


برازش همچنین از واردات محصولات چاپی و كاهش آن در سال گذشته خبر داده است: «در سال۹۴ واردات محصولات چاپی ۱۴۴ هزار تن بوده و در سال ۹۵ این میزان به ۸۴ هزار تن رسیده و حدود ۶۰‌هزار تن كاهش را در واردات محصولات چاپی شاهد هستیم كه اتفاق مباركی است. در گذشته با توجه به تحریم‌ها و پایین بودن بحث سرمایه‌گذاری واردات صورت می‌گرفت اما در برخی موارد واردات وجود دارد كه درصدد رفع نیازها و خرید دستگاه‌های جدید برای چاپ محصولات هستیم تابتوانیم در داخل تمام نیازهای چاپ را برآورده كنیم».