تولید سررسید امسال،به موقع و با نظم بیشتر

ناشر :
تاریخ : 03 بهمن

تولید سررسید امسال ؛ به موقع و با نظم بیشتر

برگرفته از مجله چاپ و نشر دی ماه 1395

« سال های گذشته ؛ تقویم مناسبت ها از سوی وزارت ارشاد دیر اعلام می شد ولی خوشبختانه امسال خیلی به موقع اقدام کردند و توانست کمک بسیار خوبی به همه تولید کنندگان سررسید باشد»؛ این بخشی از گفته های مدیر عامل سالنامه برگ؛ یکی از فعالان صنف تولید سالنامه و سررسید است که در گفت و گویی به جوانب مختلف کار تولید سررسید می پردازد.

به اعتقاد شما یک سالنامه خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

معتقدم که سالنامه خوب سالنامه ای است که از لحاظ کیفیتی بتولند یک سال به عنوان هدیه دست مشتری دوام داشته باشد ؛ یعنی بعد از مدت کوتاهی چرم ؛ صحافی و کارآیی آن از بین نرود. بهترین سالنامه؛ را می توان در بین ده ها سررسید تشخیص داد؛نیت ما نیز  در مجموعه تولیدی سالنامه برگ این است که برای مشتریان مان چنین سالنامه ای را تولید کنیم.

تنوع سالنامه ها به چه شکل است و یک سالنامه می تواند چه کارایی هایی داشته باشد؟

در مجموع یک سالنامه دارای تاریخ مصرف یک ساله است و عملا بعد از یک سال کارایی خود را از دست می دهد.در مورد تنوع سالنامه ها نیز  باید بگویم که در ایران سالنامه ها تنوع زیادی ندارند. البته سالنامه هایی هستند که برای کارهای خاص و مشاغلی مانند حسابداری ؛ مالیات و کارهای دفتری طرح ریزی شده اند ولی متاسفانه در ایران این گونه سالنامه ها مرسوم نیستند و بیشتر مشتریان متقاضی سالنامه های روزشمارند البته در سال های اخیر سالنامه های ماه شمار نیز که دارای بخش یادداشت بیشتری است طرفدار پیدا کرده است.

تنوع سالنامه ها از نظر تاریخ بندی چقدر است ؟

درحال حاظر ما از تاریخ های میلادی و هجری شمسی برای چاپ سالنامه ها استفاده میکنیم ؛ زیرا تاریخ دیگری مد نظر مشتریان مان نیست گالبته به تازگی در بازار ایران ؛ سررسیدهایی با تاریخ میلادی به صورت انحصاری متقاضی دارد.

از چه متریالی بای جلد یک سالنامه استفاده میکنید؟

سعی کرده ایم بیشتر چرم های مورد استفاده سالنامه های مجموعه برگ سبز اختصاصی باشد و به جزو چرم های وارداتی که از کشورهای ترکیه و چین تهیه می کنیم تا حد امکان از تولیدات داخلی کشور نیازمان را رفع کنیم.

چرا بعضی از روکش های سالنامه ها را از خارج از کشور تهیه می کنید و مزیت استفاده و تهیه این نوع روکش ها در چیست؟

 

اولین مشکل تولید سررسید و سالنامه در ایران عدم تنوع  روکش ها است؛ به این شکل که چرم های ایرانی تنوع چندانی ندارد . دومین مساله انحصاری بودن یک کار باعث می شود که برخی روکش ها را از کشورهای مختلف تهیه کنیم ؛ تا نمونه چرم مجموعه ما در یک سال در کارهای تولید کننده های دیگر دیده نشود

بازار سررسید را چگونه ارزیابی می کنید؟

به اعتقاد بنده دوام و کیفیت بازار تولید سررسید و سالنامه بیشتر از ۴ یا ۵ سال دیگر نیست و در مجموع با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی پیش بینی می شود که این بازار دچار تغییر و تحول خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور کاهش تیراژ چاپ سررسید را خواهیم داشت .

استقبال مشتریان از بازار سالنامه چه زمان هایی بیشتر است؟

بیشترین تقاضا و فروش شرکت های تولید کننده سالنامه در سه ماه پایانی سال است و معمولا تولید کننده ها در ماه های دیگر سال مشغول آماده سازی خود برای سه ماه پایانی سال هستند و به هیچ وجه در ماه های دیگر روند کاری یا در خواستی برای چاپ سررسید وجود ندارد.

وضعیت بازار سررسید را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر نگاهی اجمالی به شرکت های تولید کننده سررسید و سالنامه با توجه به کسادی بازار تبلیغات و زیاد شدن تولی کنندگان سررسید و اینکه هر دانش آموخته رشته گرافیک به کار تبلیغات روی آورده است ؛ داشته باشیم پی می بریم که بسیاری از کارهای تولیدی شده از هویت بصری برخوردار نیستند و تنها الگوبرداری از شرکت های دیگرند و اغلب این افراد در پی جذب مشتریان دیگر شرکت ها هستند.

برای سرمایه گذاری در حوزه سررسید با چه مشکلاتی روبه رو هستید؟

بازار تولید سررسید زیاد بزرگ نیست که بتوان سرمایه گذاری های سنگین در آن انجام داد زیرا بازاری محدود است . تنها مبحث مجوزهای چاپ سررسید ها است که تا کنون وزارت ارشاد با مجموعه ما همکاری خوبی داشته و با مشکل خاصی رو به رو نشدیم .

سال های گذشته ؛ تقویم مناسبت ها از سوی وزارت ارشاد دیر اعلام می شد ولی خوشبختانه امسال خیلی به موقع اقدام کردند و توانست کمک بسیار خوبی به همه تولید کنندگان سررسید باشد.

چه برنامه ای برای حضور در نمایشگاه چاپ و بسته بندی و تبلیغات و بازاریابی دارند؟

امسال نیز طبق روال گذشته و بر همان سیستم سال های گذشته در نمایشگاه حضور خواهیم داشت در حال حاضر نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی که نمایشگاه اصلی صنف است در تاریخ مناسبی برگزار نمی شود زیرا دقیقا زمان اوج کار تولید کننده های سررسید است و مورد دیگر اینکه برای تحویل کارها زمان  زیادی نداریم و بیشتر سعی کرده ایم چرم های جدید تر و باا کیفیت های بالا تر  را به مشتریانمان ارايه کنیم . حضور در دو نمایشگاه چاپ و بسته بندی ؛ تبلیغات و بازاریابی منحصرا اعلام حضور به مشتریان است .

در هفت سال گذشته در نمایشگاه تخصصی جاپ و بسته بندی و بازاریابی و تبلیغات به صورت چشمگیر حضور داشته ایم . نمایشگاه در سال های اول در زمان مناسب تری برگزار می شد و تاثیر برندینگ آن عالی بود؛ البته می توانست بهتر نیز شود ولی متاسفانه در حال حاضر نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی که نمایشگاه اصلی صنف است در تاریخ مناسبی برگزار نمی شود زیرا دقیقا زمان اوج کار تولید کننده های سررسید است و مورد دیگر اینکه برای تحویل کارها زمان زیادی نداریم

ارزیابی شما از جدا شدن دو نمایشگاه چاپ و بسته بندی ؛ تبلیغات و بازاریابی چیست؟

این اقدام برای اکثر مجموعه هایی که در نمایشگاه چاپ و بسته بندی شرکت می کنند مضرات بسیاری داشته است به این دلیل که در اوج فروش ؛ مجموعه ها مجبور هستند که در دو نمایشگاه هم از لحاظ هزینه و هم دو دوره چهار روزه را زمان صرف کنند و به اعتقاد من این حرکت اصلا منطقی نیست.

گر نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ؛ نمایشگاه تخصصی سالنامه و سررسید است ؛ پس چرا به حضور در این نمایشگاه بسنده نمی کنید و باز هم در نمایشگاه چاپ و بسته بندی نیز شرکت می کنید؟

زیرا در گذشته هر دو این نمایشگاه ها همزمان برگزار می شد و در حال حاضر که تفکیک شده است بسیاری از مشتریان ما در نمایشگاه اول حاضر می شوند به همین دلیل مجبور هستیم در هر دو نمایشگاه حاضر شویم ؛ به علاوه اینکه رقبای ما در نمایشگاه چاپ و بسته بندی نیز حضور دارند.

در ضمن به علت بحث برندینگ مجبور به صرف وقت و هزینه مضاعف هستیم ؛ البته در نمایشگاه اول با متراژ کمتر حضور خواهیم داشت و در نمایشگاه دوم که معمولا اسپانسر نیز هستیم و با قدرت بیشتر حضور خواهیم داشت

 هر ساله استقبال از نمایشگاه به چه صورت است و آیا از حضور در  نمایشگاه رضایت داشتید؟

از نظر من در روزهای آخر هفته بیشتر مراجعه  کنندگان عمومی هستند ولی در روزهای وسط هفته شرکت ها و روابط عمومی ها به نمایشگاه مراجعه می کنند.

هر سال از حضور در نمایشگاه رضایت داریم به خاطر اینکه هدف ما  تنها اعلام حضور است و این حضور صد در صد فایده دارد زیرا در چهار روز نمایشگاه با تمام نمایندگی های شرکت های مختلف ملاقات می کنیم و منکر مفیذ بودن نمایشگاه نیستیم و بیشتر مشکل ما بحث زمان نمایشگاه  است.