قیمت کاغذ به وضع ایده‌آل می‌رسد

ناشر :
تاریخ : 03 بهمن
 محمدرضا حیدری‌راد، نماینده رسمی گمرک ایران و عضو اتحادیه کارگزاران گمرک گفت: قیمت‌ کاغذ رو به کاهش است و این مساله نشان می‌دهد این روزها کسی در بازار کاغذ سود نمی‌کند. با وجود این، بازار تغییر خواهد کرد و به وضع ایده‌آلی دست خواهیم یافت.حیدری‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: بازار کاغذ دچار سکته شده است! چراکه نه کاغذ گلاسه کیلویی 13 هزار تومان در گذشته و نه کیلویی سه هزار تومان امروز منطقی است، این روند ادامه ندارد و قیمت کاغذ روندی منطقی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت «راد ترخیص» با بیش از 17 سال سابقه در واردات کاغذ گفت: کاغذ یک کالای مصرفی است و بعد از مدتی بازار آن از رکود خارج خواهد شد. پیش‌بینی من این است که کاغذ از این ارزان‌تر نخواهد شد چراکه وضع بازار کاغذ مانند بازار طلا دچار بحث روانی شده است و این کاهش قیمت‌ها به هیچ وجه منطقی نیست.

نماینده رسمی گمرک ایران در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: تجربه چندین ساله من در بحث واردات و فروش کاغذ نشان می‌دهد افرادی که صبورند و وضعیت حال بازار را تحمل می‌کنند در این زمینه به موفقیت دست می‌یابند.

کاغذ و مقوا به مقدار کافی در بازار وجود دارد

 سید محمد بایگان، مسوول فروش شرکت «آریا دانا پاسارگاد» نیز درباره وضع بازار کاغذ گفت: پیش‌بینی بازار کار درستی نیست، چرا که وضع بازار به نحوی است که امکان پیش‌بینی دقیق برای کارشناسان کاغذ وجود ندارد. کاغذ به مقدار فراوان در بازار وجود دارد اما به‌دلیل وارادات کاغذ با ارز آزاد (سه هزار و 500تومان) نمی‌توان گفت که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی که حدود 30 سال است به واردات کاغذ می‌پردازد در ادامه افزود: اکنون در بازار، ما با سه گروه واردکننده کاغذ مواجهیم؛ نخست کسانی که تنها به قصد سود بردن در این کار حدود یکی دو سال است وارد بازار شده‌اند و به صورت غیرحرفه‌ای به این کار می‌پردازند؛ این افراد به‌دلیل کاهش نرخ ارز و قیمت کاغذ دچار مشکل خواهند شد و از صحنه خارج می‌شوند.

 وی ادامه داد: گروه دوم و سوم افرادی هستند که چندین سال به‌صورت حرفه‌ای به واردات کاغذ می‌پردازند. تفاوت گروه دوم و سوم در نحوه فروش آن‌هاست؛ گروه دوم به پول احتیاج دارند و سعی می‌کنند با کمی ضرر کالاهای خود را بفروشند اما دسته سوم تمایلی به ضرر ندارند و چون با قیمت بالا کاغذ وارد کردند می‌کوشند تا حد امکان از فروش کاغذ همراه با ضرر خودداری کنند.

به گفته بایگان، موقعیتی در بازار به وجود آمده که افراد بیشتر سلیقه‌ای عمل می‌کنند و همین امر باعث کمی آشفتگی در بازار شده است.

این کارشناس بازار کاغذ گفت: کاهش تحریم‌ها می‌تواند در بهبود وضعیت کاغذ تاثیرگذار باشد چرا که مشکلاتی مانند حمل‌ونقل حل خواهد شد. قیمت‌ها در هفته گذشته روند نزولی خود را ادامه داده است اما به نظرم این روند نزولی به زودی متوقف خواهد شد چرا که این قیمت‌ها نیز بسیار پایین و از واقعیت دور است.

براساس اعلام بازار کاغذ و مقوای تهران، هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی، ۱۰۰ در ۷۰ ، با قیمتی حدود ۸۰ تا 85 هزار تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه ۲۵۰ گرمی ۱۰۰ در ۷۰ ، سه هزار و 700 تومان و هر کیلوگرم مقوای پشت توسی به قیمت دو‌ هزار و 950 تومان به فروش می‌رسد. براساس قیمت‌های اعلام شده، کاغذ گلاسه و مقوای پشت توسی همچنان روند نزولی خود را طی می‌کند و وضع کاغذ تحریر ثابت است.