جشنواره صنعت چاپ

ناشر :
تاریخ : 22 مهر

سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ دوشنبه شب 22 مهرماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاونت امور فرهنگی و سیدمحمدحسین ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

    مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شد. در ادامه رضا حسین‌زاده مجری برنامه، از احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ و دبیر جشنواره صنعت چاپ دعوت کرد برای بیان گزارشی از جشنواره به روی سن برود. علمشاهی رشد جشنواره نسبت به سال‌های گذشته را چشمگیر خواند و هدف از برگزاری آن را معرفی صنعت چاپ به مسوولان و مقام‌های قانون‌گذار کشور، شناسایی و معرفی توانمندی‌ها، رقابت سالم و ارتقای کیفیت چاپ کشور دانست.

    وی با بیان این‌که حجم آثار ارسالی امسال با 60 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 3000 اثر رسیده است، گفت: «تغییر دولت و امیدی که در بخش خصوصی ایجاد شد، در این امر بی‌تاثیر نبود. ضمن این‌که به طور کلی در سال‌های اخیر در عرصه چاپی رشد خیلی خوبی داشتیم و نزدیک به 60 درصد ظرفیت چاپ کشور ارتقا پیدا کرده است. در عرصه صادرات نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم. آثار انتخاب شده در جشنواره قابل رقابت با نمونه‌هایی است که در جهان تولید می‌شود

    علمشاهی در ادامه از افرادی که در برگزاری جشنواره همکاری کردند و همچنین شرکت نورتک که اسپانسر این جشنواره بود، تشکر کرد و گفت:‌ «شرکت نورتک علاوه بر پذیرش پرداخت جوایز برنامه، ایجاد یک آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفیت در مرکز آموزشی را پذیرفت. افرادی که در هفت دوره از جشنواره آثارشان منتخب شده باشد، ‌سکه طلایی را که به نام مرحوم مرتضی نوریانی توسط یکی از اساتید محترم چاپ ضرب شده، دریافت خواهند کرد.» سپس از خبر خوشی گفت که همان لحظه به دستش رسید:‌«صندوق توسعه ملی، با توجه به تفاهمی که صورت گرفته بود، امروز 300 رکورد برای معرفی به بانک ملی داشته و به لطف خدا صنعت چاپ هم وارد صندوق توسعه ملی شد

  در ادامه برنامه علی نیکوسخن، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران به درخواست خود برای خواندن بیانیه‌ای پشت تریبون قرار گرفت. وی با بیان جایگاه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت چاپ،‌ این صنعت را موجب افزایش ارزش افزوده، توسعه صادرات غیرنفتی، ‌افزایش تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی خواند. نیکوسخن ایجاد ردیف‌های بودجه حمایتی در صنعت چاپ،‌کاهش تعرفه‌های گمرکی مواد اولیه، ارایه تسهیلات بلندمدت و کم بهره، حمایت‌های قانونی به ویژه در بخش مالیات و بیمه،‌ توسعه و بهسازی ناوگان صنعت چاپ و کاهش تصدی‌گری دولت در صنعت چاپ را از نیازمندی‌های فعلی صنعت چاپ دانست و با درخواست توجه ویژه سیدمحمدحسین ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی به این امور، به سخنان خود پایان داد.

    سیدمحمدحسین ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، سومین شخصی بود که بر روی سن رفت. وی شکوفایی علم و فرهنگ و اقتصاد را وابسته به شکوفایی صنعت چاپ دانست و از بزرگان این صنعت خواست به سرمایه‌گذاری در زمینه تربیت نیروی انسانی که جزو مسایل اصلی و کلیدی است، همت گمارند.

    کوچک کردن حجم دولت و واگذاری صنعت چاپ به بخش خصوصی، از جمله مسایلی بود که ابوترابی فرد خواستار توجه جدی به آن شد و از اهالی صنعت چاپ برای وقوع این امر درخواست همکاری کرد و با آرزوی برداشتن گام‌های بلند و موثر در این عرصه، سخنان خود را به پایان رساند و همراه علی جنتی، سیدعباس صالحی، ‌احمد علمشاهی، ‌رکن‌آبادی، ‌حسین‌علی متین رضا به نشان تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ در مرکز سن قرار گرفتند. بیمه مسافرتی در این بخش از اشخاصی همچون سیدعبدالمطلب حسین پیامی، فریدون بشارتی، سیاوش سعادت، محمدابراهیم صبوری آزاد، محمدحسن امینی و مهدی عابد پشتکه تقدیر و جوایزی به آنها اهدا شد.

    در ادامه برنامه علی جنتی، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی را ایراد کرد. وی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ در بخش‌های مختلف گفت:‌ «اگر ما بتوانیم با کمک صنعت چاپ، صادراتمان را تقویت کنیم، قطعا این صنعت نیز می‌تواند روی پای خودش بایستد. من در طول 50-40 روز گذشته، نامه‌ها و گزارش‌های عزیزان را مطالعه می‌کردم، به تعدادی از مشکلاتی که بر سر راه این صنعت قرار دارد برخورد کردم که به طور مختصر به آنها اشاره می‌کنم بلکه به دنبال حل این مشکلات باشیم.

    پایین بودن تیراژ کتاب و سفارش‌های چاپ در کشور از چالش‌های قابل توجه در این صنعت است. متناسب نبودن هزینه‌های آماده‌سازی و هزینه‌های مواد و تولید کتاب نسبت به قیمت پشت جلد، ناکافی بودن سود سرمایه‌گذاری که در این صنعت انجام می‌شود نسبت به مخاطرات و سرمایه در گردش چاپخانه‌ها و یکی از مهم‌ترین مسایل این صنعت، دخالت‌های دولتی در سیاست‌گذاری صنعت چاپ است که دوستان هم به این مساله اشاره کردند.

   وابستگی صنعت چاپ به تجهیزات و مواد اولیه خارجی و ناکارآمد بودن تولید به روش سنتی گذشته، ‌فقدان آموزش‌های عملی و اقتصادی درست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر، مستهلک بودن برخی از تجهیزات و عدم استفاده از تکنولوژی دیجیتال برای کاهش هزینه تولید از جمله مشکلاتی است که صنعت چاپ با آنها روبه‌رو است. همچنین نبود سیاست‌های حمایتی در زمینه‌های رفاهی و درمانی دست‌اندرکاران چاپ از جمله مسایلی است که به آن اشاره می‌شود

   وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای حل این مشکلات پرداخت: «تشویق و حمایت از راه‌اندازی چاپ و صحافی دیجیتالی از مواردی است که باید به جد به آن پرداخته شود. تسهیلات بانکی با سود قابل قبول برای توسعه صنعت چاپ جزو ضروریات است. استقرار چاپخانه‌ها در شهرک چاپ و تجمیع آنها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف برای ارتقای سطح دانش دست‌اندرکاران این صنعت و کاهش تعرفه‌های گمرکی صنعت چاپ از جمله مواردی است که بایستی دولت به آن همت گمارد.

    شاید نشود که دولت یک ردیف اعتباری مستقلی در بودجه کل کشور برای این کار اختصاص بدهد، ولی به هر صورت از طریق کمک‌هایی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذارد، شاید بتوان برخی از تنگناها را گشود و مشکلات را از سر راه برداشت. خوشبختانه دولت قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری‌ها کمک خواهد کرد

    جنتی در ادامه مشکلاتی را که دولت با آنها روبه‌روست برشمرد و با امید به حل این مشکلات و رونق اقتصاد کشور در آینده‌ای نزدیک، صحنه را ترک گفت.