نامها و اصطلاحات سررسید

تاریخ : 02 بهمن

نامها و اصطلاحات استاندارد و رایج در تولید سررسید:

اندازه و قطع سررسید:

  • سررسید وزیری: به سررسید هایی در اندازه های حدود 24 در 17 سانتیمتر گفته می شود
  • سررسید رُقعی: به سررسیدهایی در اندازه های حدود 22 در 15 سانتیمتر گفته می شود
  • سررسید پالتویی: به سررسیدهایی در اندازه های حدود 17 در12 سانتیمتر گفته می شود
  • سررسید رحلی (مدیران): به سررسیدهایی در اندازه های حدود 28 در 21.5 سانتیمتر گفته می شود

انواع روزشمار سررسید:

الف) سررسید روزانه به نوعی روزشمار گفته می شود که هر روز آن از شنبه تا جمعه در یک صفحه جداگانه قرار دارد یا اینکه همه روزها به غیر از پنجشنبه و جمعه در یک صفحه است . بدین ترتیب به سررسیدی که هر روز آن در یک صفحه باشد روزانه جمعه جدا و به نوع دیگر روزانه معمولی گفته می شود .

ب) سررسید دو روزه به نوعی روزشمار گفته می شود که هر صفحه آن شامل دو روز از هفته می باشد . در بعضی طرحهای دو روزه روزه های چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه در یک صفحه می باشند .

پ) سررسید هفتگی به طرحی گفته می شود که هر هفته در دو صفحه مقابل هم قرار می گیرد .

ت) سررسید دستیار به طرحی گفته می شود که هر هفته در یک صفحه قرار می گیرد و در انتهای آن تعداد صفحات مناسبی جهت یادداشت درنظر گرفته می شود .

نوع صحافی سررسید ها:

الف) معمولا سررسیدهایی با طرح روزانه که قطر زیادی دارند و در حدود 368 صفحه می باشند به صورت صحافی ته دوخت عرضه می شوند یعنی انتهای کار دوخته شده و گرد و شیرازه می شود . پیشنهاد می شود سررسیهای با قطر بالا حتما به صورت صحافی ته دوخت تولید شوند تا استحکام لازم را دارا باشند .

ب) سررسیدهای با قطر کم مانند دو روزه ، هفتگی و دستیار می توانند به صورت صحافی فنری عرضه شوند . یعنی انتهای کار در این روش بریده و پانچ شده و با فنر دوبل یا سایر فنرهای صحافی مانند قفل کلاسوری صحافی می شود .

نکات بسیار مهم برای تولید سررسید:

  1. برای چاپ جلد سلفون حتما از کاغذ گلاسه هایی با گراماژ بالا و حداقل 135 گرمی استفاده کنید تا در حین جلد سازی پاره نشود .
  2. لت هایی که به سررسیدها اضافه می شوند اگر رنگی (چهاررنگ چاپ) هستند باید رو ی کاغذ گلاسه و حداقل 100 گرمی چاپ گردد و هیچگونه روکشی از جمله ورنی ، یووی ، سلفون و غیره روی آنها کار نشود چون به دلیل عدم چسبندگی این روکشها در بخش صحافی ایجاد مشکلات فراوانی می کند . اما اگر لت ها فقط نوشته می باشند می توان روی کاغذ تحریر با گراماژ 70 گرمی یا بالاتر هم چاپ کرد .
  3. لت ها با توجه به قطع کار می بایست یک فرم کامل یعنی 8 یا 16 یا 32 صفحه باشند البته تعداد 2 یا 4 هم برای این کار مشکلی ندارد .
  4. اگر لت ها یا آستر بدرقه یا جلد سررسید را خودتان چاپ نموده اید از برش نهایی آنها خودداری کنید . به این دلیل که تولید کننده و یا صحاف با تنظیم برش نهایی این موارد با مغذی داخل کار نتیجه بسیار بهتری به دست خواهد آورد .

 

  1. اگر کلیشه روی جلد را خودتان تهیه می نمایید توجه داشته باشید که بهترین کلیشه برای داغی یا طلاکوب و غیره بهتر است کلیشه 3 میل باشد . بخصوص اینکه هدف ایجاد ضربی روی جلدهای کیفی و چرم باشد . هیچ گاه از حروف ریز و جزئیات در طراحی کلیشه استفاده ننمائید .